حميد رحيلينژاد گفت: حدود 220 كشتارگاه صنعتي طيور در كشور وجود دارد كه به صورت ميانگين در ساعت سه هزار قطعه مرغ را ميتوانند كشتار كنند...
حميد رحيلينژاد در گفتوگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: حدود 220 كشتارگاه صنعتي طيور در كشور وجود دارد كه به صورت ميانگين در ساعت سه هزار قطعه مرغ را ميتوانند كشتار كنند.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت كشتارگاههاي كشور سالانه حدود سه ميليون و 400 تن و مصرف سالانه گوشت مرغ در كشورمان يك ميليون و 600 الي 700 تن است، تصريح كرد: در صورتيكه ظرفيتهاي ايجاد شده خالي و بلااستفاده مانده است هر روز بر تعداد كشتارگاههاي استان تهران افزوده ميشود درحاليكه اين استان حدود 20 درصد مرغ زنده دارد و بقيه نياز از استانهاي همجوار تامين ميشود.
رحيلينژاد درباره صادرات مرغ و وجود ظرفيت در كشتارگاههاي كشور گفت: هم ظرفيت پرورش مرغ زنده و هم ظرفيت كشتار و بستهبندي در كشتارگاهها وجود دارد اما گوشت مرغ صادراتي بايد داراي مشخصههاي بهداشتي باشد و از نظر استانداردهاي خارجي هر گوشت مرغي قابل صادرات نيست.
دبير انجمن صنفي كشتارگاههاي صنعتي طيور افزود: گوشت مرغ صادراتي بايد از نظر قيمت قابل رقابت باشد اما هماكنون قيمت تمام شده توليد بالاست كه در كشورهاي ديگر هم در اين راستا براي صادركنندگان جوايز صادراتي در نظر ميگيرند اما در كشور ما سياست روشني در اين زمينه جود ندارد. از سوي ديگر توليد گوشت مرغ در كشورمان وابستگي ارزي دارد، بدين معنا كه براي توليد هر ميزان مرغ صادراتي بايد خوارك و دارو از خارج وارد شود لذا بايد تعادل قيمت محصولات وارداتي با محصول خارجي صادراتي هماهنگي و ارزش اقتصادي داشته باشد.
وي اظهار كرد: در حال حاضر در كشور مرغ كيلويي بيش از سه هزار تومان و در كشورهاي اطراف، مرغ صادراتي حدود دو دلار است كه قابل رقابت نيست لذا بايد جايزه صادراتي براي آن در نظر گرفته شود.
رحيلينژاد تصريح كرد: با توجه به اينكه شرايط آب و هوايي در كشورمان بسيار متنوع است كيفيت و طعم محصول ايراني بالاتر است كه اين امر يكي از مزاياي توليد محسوب ميشود. از سوي ديگر با توجه به اينكه كشور اسلامي هستيم و ذبح حلال صورت ميگيرد و كشورهاي همجوار نيز مسلمان هستند و غذاي حلال مصرف ميكنند، براي خريد از ايران تمايل بيشتري دارند و حاضر هستند بابت محصول حلال و با كيفيت ايراني مبلغ بيشتري بپردازند اما با اين وجود بازهم توليدمان قابل رقابت نيست لذا لازم است جوايز صادراتي و حمايتهايي در اين راستا صورت گيرد يا هزينه نهادههاي توليد كاهش يابد تا هم مصرف كننده داخل متضرر نشود و هم در صادرات قابل رقابت شويم.
دبير انجمن صنفي كشتارگاههاي صنعتي طيور تاكيد كرد: صادرات پشتوانه توليد است؛ چراكه صادرات بهترين روش تنظيم بازار است و ابتدا نياز كشورمان تامين و مازاد آن صادر ميشود لذا با مازاد توليد ميتوان در زمانهاي افزايش مصرف همچون عيد، محرم، رمضان و ... مصرف داخلي را جايگزين صادرات كنيم و صادرات را براي تنظيم بازار داخلي در نظر گيريم. از سوي ديگر با توجه به اينكه توليد بايد براساس استانداردهاي جهاني باشد، كيفيت محصول براي مصرفكنندگان داخلي هم افزايش مييابد.
وي با بيان اينكه برزيل، آمريكا و تركيه بزرگترين صادركنندگان گوشت مرغ جهان هستند، گفت: مقامات دولتي از صادرات و تنظيم بازار به اين روش استقبال ميكنند اما به دليل مشكلات داخلي، قابل رقابت نبودن قيمت و ... تاكنون صادرات منسجمي صورت نگرفته است.